پیامبر(ص) در طولانی‌ترین بخش عمر خویش یعنی از 25 تا 50 سالگی فقط با همسر اول خود حضرت خدیجه(س) زندگی کرد و تا ایشان زنده بود، همسر دیگری اختیار نکرد. درباره ازدواج‌های بعدی پیامبر(ص) 3 انگیزه عمده مطرح می‌شود.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، یکی از مواردی که در فیلم موهن به ساحت رسول اعظم(ص) دستمایه قرار گرفته، تعداد ازدواج‌های پیامبر(ص) است.

در سکانس‌هایی از این فیلم موهن، پیامبر(ص) را ـ نعوذبالله ـ فردی جاه‌طلب نشان می‌دهد که به یارانش دستور کشتن مردان قبایل غیر مسلمان می‌دهد تا به این ترتیب زنان آن‌ها را به غنیمت گیرد! در ادامه سکانس‌هایی پخش می‌شود که زبان از توصیف آنها شرم دارد.

این شبهه موضوع جدیدی نیست و همواره از سوی معاندان در طول تاریخ اسلام مطرح می‌شود.

محمد حسن قدردان قراملکی در کتاب «درباره پیامبر اعظم(ص)» درباره علل ازدواج‌های پیامبر(ص) چنین می‌نویسد:

* ازدواج‌های پیامبر، تابع مصالح دینی و اجتماعی

انگیزه‌های ازدواج حضرت، نه از سر شهوت‌رانی و خوشگذرانی، بلکه اساساً بر طبق دستور الهی و بر پایه مصالح و مقتضیات اسلام در آن مقطع زمانی صورت گرفته بود.

ابوسفیان این دشمن پیامبر، وقتی از ازدواج ایشان با دختر خود،‌ زمانی که دخترش در حبشه تنها مانده بود، ‌آگاه شد، گفت:‌ «پشت این مرد به زمین مباد».

شرایط زمانی ازدواج‌ها که در اوج سختی و فشار جنگ‌ها بود و از طرفی ازدواج با زنان بیوه که برخی چندین بار ازدواج کرده بودند و همسر نگرفتن از انصار که به راحتی اسلام را پذیرفته بودند و عدم انتقاد از ازدواج‌های پیامبر در زمان ایشان همگی از این مطلب نشان دارد که این ازدواج‌ها بر پایه مصالح و اقتضائات زمان بوده است نه از سر لذت که برخی در پی القای آن هستند.

انگیزه‌های ازدواج‌های حضرت را به صورت کلی می‌توان در سه بخش انگیزه‌های سیاسی و اجتماعی، اخلاقی و دینی تحلیل و تبیین کرد که به آنها اشاره می‌‌شود.

الف‌)انگیزه‌های سیاسی و اجتماعی (همبستگی با اقوام مختلف)

هنگامی که پیامبر ندای اسلام را بلند کرد، تنها بود و تا مدت‌‌ها جز عده‌ای محدود به او ایمان نیاوردند، او بر ضد تمام معتقدات خرافی عصر و محیط خود قیام کرد و به همه اعلام جنگ داد،‌ طبیعی است که همه اقوام و قبایل آن محیط بر ضد او بسیج شوند و باید از تمام وسایل برای شکستن اتخاذ نامقدس دشمنان استفاده کند که یکی از آنها ایجاد رابطه خویشاوندی از طریق ازدواج با قبایل مختلف بود؛ زیرا محکم‌ترین رابطه در میان عرب جاهلی، رابطه خویشاوندی محسوب می‌شد و داماد قبیله را همواره از خود می‌دانستند و دفاع از او را لازم و تنها گذاشتن او را گناه می‌شمردند، قرائن زیادی در دست داریم که نشان می‌دهد ازدواج‌های پیامبر لااقل در بسیاری از موارد، جنبه سیاسی داشته است.

در راستای این اهداف، پیامبر (ص) با عایشه دختر ابوبکر از قبیله بزرگ «تیم»،‌ با حفصه دختر عمر از قبیله بزرگ «عدی»، با ام‌حبیبه دختر ابوسفیان از قبیله نامدار بنی‌امیه، ام‌سلمه از بنی مخزوم، سوده از بنی‌اسد، میمونه از بنی‌هلال و صفیه از بنی‌اسرائیل پیوند زناشویی برقرار کرد، ازدواج مهمترین پیوند و میثاق اجتماعی است؛ به ویژه در آن فرهنگ، تاثیر بسیاری از خود به جا می‌گذارد.

در آن محیط که جنگ، خونریزی و غارتگری رواج داشت، بلکه به تعبیر ابن‌خلدون، ‌جنگ و خونریزی جزو خصلت ثانوی آنان شده بود، بهترین عامل بازدارنده از جنگ‌ها و عامل وحدت و الفت، پیوند زناشویی بود.

با دقت در ازدواج‌های حضرت، به این نکته پی می‌بریم که همسران حضرت تنها از میان مهاجران و نه انصار بود، برای اینکه اتحاد و همدلی بین حضرت و انصار وجود داشته و به واسطه‌ای نیاز نبود؛ اما بین حضرت و قبایل مهاجر، کدورت و دشمنی‌هایی اتفاق افتاده بود که عقد ازدواج آنها را به عقد دوستی و وحدت تبدیل می‌کرد، به همین جهت پیامبر (ص) با قبایل بزرگ قریش، به ویژه با قبایلی که بیش از دیگران با پیامبر (ص) دشمن بودند، مانند بنی‌امیه و بنی‌اسرائیل، ازدواج کرد؛ اما با قبایل انصار که از سوی آنان هیچ خطری احساس نمی‌شد و آنان نسبت به پیامبر (ص) دشمنی نداشتند، ‌ازدواج نکرد.

«گیورگیو» نویسنده مسیحی می‌نویسد: محمد (ص) ام‌حبیبه را به ازدواج خود درآورد تا بدین ترتیب داماد ابوسفیان شود و از دشمنی قریش نسبت به خود بکاهد، در نتیجه پیامبر با خاندان بنی‌امیه و هند زن ابوسفیان و سایر دشمنان خونین خود خویشاوند شد و ام‌حبیبه عامل بسیار مؤثری برای تبلیغ اسلام در خانواده‌های مکه شد».

ب)انگیزه‌های اخلاقی

نکته دیگری که بسیار حائز اهمیت است، اینکه با دقت در سیره پیامبر(ص) می‌توان دریافت که هیچ‌گاه مقصود ایشان از این ازدواج‌ها، تمایلات جنسی نبوده است، با تأمل در ازدواج‌های حضرت، ما شاهد انگیزه‌های اخلاقی نوعاً حمایت مادی یا معنوی از زنان (همسران) هستیم که شواهد زیر این ادعا را ثابت می‌کنند:

1. ایشان در طولانی‌ترین بخش عمر خویش یعنی از 25 تا 50 سالگی فقط با همسر اول خویش حضرت خدیجه زندگی کرد و تا او زنده بود، همسر دیگری اختیار نکرد؛ در حالی که ایشان در سن جوانی بودند، بعد از خدیجه نیز تا یک سال ازدواج نکرد، ازدواج‌های متعدد پیامبر(ص) در هفت سال آغازین هجرت بوده است؛ یعنی در حد فاصل سنین 54 تا 61 سالگی بوده است.

2. علاوه بر این شکی نیست کسانی که به زن‌دوستی و شهوت‌رانی نظر دارند، به طور معمول به دنبال جمال، زیبایی و زنان جوان هستند، ولی در سیره پیامبر اکرم(ص) نه تنها چنین چیزی وجود ندارد، بلکه ما شاهدیم که ایشان بعد از ازدواج با دختر باکره با بیوه‌زنان و حتی با زنان پیر ازدواج می‌کند و این با انگیزه شهوانی مشابهتی ندارد.

3. علت ازدواج ایشان با ام‌حبیبه (رمله) دختر ابی‌سفیان به این خاطر بود که شوهرش در حبشه نصرانی شد، ولی او مسلمان باقی ماند؛ پس رسول خدا(ص) برای حمایت از او به صورت غیابی با ایشان ازدواج کرد و نجاشی حاکم حبشه از طرف پیامبر عقد را جاری ساخت.

در اینجا به صورت واضح می‌توان انگیزه دینی و حمایتی پیامبر را دید و این کار با سخن کسانی که این ازدواج‌ها را با انگیزه شهوت‌ می‌دانند سازگار نیست؛ چون این زن در حبشه بود و حتی زمان برگشت او مشخص نبود.

4. ازدواج گاهی برای حفظ جان برخی از زنان مسلمان صورت می‌گرفت. درباره سوده بنت زمعه این جهت را بیان کردند؛ چون همسر خود را از دست داده بود و اقوام او همه کافر بودند که درباره او خطر کشته شدن یا اسارت و شکنجه وجود داشت، رسول خدا(ص) با ازدواج، او را نجات داده و در پناه خود قرار داد.

5. رسول خدا(ص) برای کمک و تأمین زندگی برخی از زنان که بیوه شده بودند، با آنها ازدواج کرد؛ مانند ازدواج با زینب بنت خزیمه که در جاهلیت به خاطر انفاق به فقرا و مساکین به ام‌مساکین شهرت داشت، اما بعدها وی خود فقیر و تهیدست شده بود، پیامبر با ازدواج با او در پی حفظ آبروی وی برآمد.

6. انگیزه ایشان در ازدواج با ام‌سلمه این بود که او دارای کودکان یتیمی بود که قادر به اداره آنها نبود.

7. در برخی از ازدواج‌ها، انگیزه پیامبر، رهایی اسرا و آزادسازی آنها بود؛ چنان‌که با صفیه دختر حیی بن‌ اخطب یهودی ازدواج کرد که دختر بزرگ یهودیان بود و او را از اسارت آزاد کرد.

8. حضرت با ازدواج با جویره دختر حارث بن ابی‌ضرار رییس طایفه بنی‌المصطلق که به اسارت درآمده بود، موجبات آزادی همه اسرای این قبیله را فراهم آورد؛ چون مسلمانان دیگر وقتی دیدند این طایفه با پیامبر خویشاوند شدند، همگی اسرای این قوم را که در دست داشتند، آزاد کردند و مردمان بنی‌المصطلق وقتی این رفتار را دیدند، همگی به اسلام گرویدند.

این تعبیر لطیفی است که نشان می‌دهد ازدواج پیامبر با زنان متعدد و مختلف برای حل یک سلسله مشکلات اجتماعی و سیاسی بوده است.

ج)انگیزه‌های دینی

چنان که اشاره شد، بعضی از ازدواج‌های پیامبر (ص) به امر الهی و به منظور اثبات یک حکم دینی یا برداشتن سنت جاهلی بود که خود حضرت پیش‌قدم می‌شدند؛ اینجا می‌توان به ازدواج با زینب بنت جحش اشاره کرد.

در اسلام «پسرخوانده» حکم پسر واقعی را ندارد و زن پسرخوانده بر مرد محرم نیست؛ در حالی‌که در جاهلیت احکام پسر واقعی را بر پسر خوانده سرایت می‌دادند، از آن جمله زن پسرخوانده محرم بود، اسلام این حکم را باطل کرد. پیامبر (ص) به دستور خدا با زینب بنت حجش که همسر مطلقه زید بن حارثه، پسرخوانده پیامبر بود، ازدواج کرد، تا حکم جاهلی را در عمل باطل کند و مردم، پذیرای نقض حکم جاهلی باشند.

اگر این ازدواج صورت نمی‌گرفت، ممکن بود زید بن‌ حارثه، یا پسرش اسامه بن ‌زید، بعد از رحلت پیامبر به عنوان پسر و وارث پیامبر مطرح می‌‌شد و مسیر امامت و وراثت خاندان پیامبر (ص) دگرگون می‌شد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 41
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
    0 0
    کی نظر تو رو خواست . مشرق محترم نباید هر کامنت مزخرفی را توی سایت منتشر کنی.
  • sahar ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
    0 0
    نه واقعا راه دیگری نبود. شما در یک جامعه جاهلی که فقط زبان قبیله گری را می فهمد و حتی دختران خود را زنده به گور می کند چطور می خواهی چیزی را بفهمانی؟؟؟؟؟ نکند با استدلال و منطق!!!!! باید خودت عملا کاری را انجام دهی. پیامبر پیش از رسالت، محمد امین بوده است. همه او را دوست داشته اند. وقتی هم که به رسالت میرسد همه از او سلامت نفس و صبوری می بینند. برای همین اعمالش را می پذیرند. مثلا اگر با همسر پسرخوانده اش ازدواج نمی کرد و بعد دستور می داد که همسر پسرخوانده محرم نیست آن وقت مردم می گفتند اگر محرم نیست پس چرا خودت با او ازدواج نمی کنی؟ یا درباره آن زنانی که زنان بزرگان قبایل خود بودند، پیامبر در جامعه قبایلی آن روز نیازمند بود که دستش در این زمینه باز باشد تا پیوند و رابطه مستحکمی با آنها برقرار کند و خیالش از بابت دوستی مصلحتی آنها راحت باشد و از تعداد دشمنان مسلمانان مظلوم آن زمان بکاهد. شاید این مطالب را کسانی که جوامع قبایلی را درک کرده اند بهتر قابل فهم باشد نه برای ما!!!! هر چیزی را باید در ظرف زمانی اش سنجید. نگاه به مسائل و قضاوت درباره آنها بدون نگاه به متن اجتماعی غلط اندر غلط است.
  • تالی النبی ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
    0 0
    کسی که اعتقادبه نبوت ومعصومیت آنجناب داردهمه اعمال آن حضرت بذرایش حجت است.برای بی اعتقادان هم هرچه گفته شود" آب درهاون کوبیدن " است وبس...قفل زده شده برقلوبشان.
  • محمد ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
    0 0
    آن دست و آن زبان که به ساحت مقدس حضرت خاتم(ص) جسارت روا بدارد بریده باد هزاران بار. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
  • ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
    0 0
    منظورت چیست ؟
  • كاووس ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
    0 0
    تا اخرين نفس از قطب عالم امكان پيامبر رحمتمان دفاع ميكنيم ورهسپاريم از ولايت تا شهادت
  • ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
    0 0
    janam fadaye payambaram........
  • ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
    0 0
    مشرق! هر کامنت مزخرفی را که نباید نشر داد
  • ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
    0 0
    کسی هم نظر شما رو نخواست جناب متعصب! سوال پرسیدند، جوابشان را بدهید این نحوه پاسخگویی صحیح نیست.
  • السلام علیک یا فاطمه الزهرا ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
    0 0
    الان جهان با نام آقا رسول الله نفس میکشه
  • ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
    0 0
    خدا هم در این دنیا و هم در اخرت عذاب دردناک و ابدی به سازنده این فیلم بدهد که اینگونه احساسات مسلمانان را برانگیخت ، مگر گاهی شده که مسلمین پیامبران شما را مورد اهانت قرار بدهند ، واقعیت این است که تمام این اقدامات از ناحیه اسراییل ملعون صادر میشود و لا غیر
  • سیدحسن حسی ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
    0 0
    باسلام وقتی موضوعات تحصصی از محیط کارشناسی و خاص یه محیط غیرکارشناسانه و عوام راه پیدا می کند نتیجه هرگز مفید و پاسخگو نخواهد بود تازمانی که جواب را از غیر اهل بخواهیم جز ضرر عاید نخواهد شد دوستان تازمانی که تخصص در حوزه ای پیدانکرده ایم نباید در آن وارد شویم از خدا روشنی دل و فراخ اندیشه همگان را میطلبم
  • سالك ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
    0 0
    هدف اصلي صهيونيستهاي سرمايه گذار براي ساخت اين فيلم و توطئه كساني كه باعث ترور سفير آمريكا در ليبي به اين بهانه شدند تشديد اختلاف بين اسلام و مسيحيت است تا در خلال اين تنش ها به منافع خود برسند. مسلمانان و مسيحيان نبايد با طناب صهيونيستها به چاه بروند. منافع اين اختلاف براي صهيونيستهاست و دود آن به چشم مسلمانان و مسيحيان خواهد رفت.
  • برنا ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
    0 0
    این فیلم اصلا آنقدر مهم نیست که شبهه ایجاد کند!! با دیدن یک پلان فیلم میشه حدس زد چه احمق هایی پشت پروژه هستند ! اونوقت شما دنبال شبهه هستید؟ یعنی دین اسلام و رسول اکرم(ص) با این فیلم دارای شبهه شدند؟
  • مژگان ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
    0 0
    اللهم العن اول ظالم بحق محمد وآل محمد وآخر تابع له علی ذلک
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
    0 0
    بنده هم با شما هم نظرم. این رفع شبهه ها باید برای خارجی ها مطرح بشه.
  • نیما ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
    0 0
    جانم فدای اسلام و پیامبر اعظم(صل الله علیه و آله و سلم) درود بر پیامبران و رسولان پاک خداوند و پیروان راستینشان لعن و نفرین خداوند بر دشمنان دین خدا لعن و نفرین بر صهیونیسم و مشتقاتش ************** کفن را برای همین بمواقع درست کردنند تا بپوشیم و با ذکر: لا اله الا الله محمداً رسول الله جان ناقابل خود را فدای اسلام عزیز کنیم
  • بهنام ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
    0 0
    درود و رحمت خدا بر حضرت محمد (صلوات الله علیه) و وصیش علی (علیه السلام) و فاطمه (سلام الله علیه) و فرزندانش (علیه السلام) که امامان بر حق هستند. یک دلیل دیگر هم ارائه راهکاری بجای زنده به گور کردن دختران و زنان بود که به اعراب جاهلیه راه را نشان دادند، چون به دلایل جنگ و دیگر دلایل طبیعی مرگ و میر پسران و مردان بیشتر از زنان بود و جمعیت زنان بیشتر از مردان بوده و هست و خواهد بود تا بجای زنده به گور کردن هر کدام چند همسر بگیرند. راستی در چین بخاطر دخالت انسان و سقط جنین دختران تغییر جمعیتی ایجاد کرده اند و تعادل بهم خورده است و جمعیت مردان بیشتر است که الان با مشکلات فراوانی روبرو شده اند که یکی از آنها فساد اخلاقی بالای 90 درصد زنان است، حکومت چین داشتن دستگاه سونوگرافی را ممنون و با مجازات اعدام همراه کرده است.
  • رافق مجتهدزاده ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
    0 0
    جانهای بسیاری هستند که ناقابل هستند و ارزش تعارف کردن هم ندارند. مورد استفاده کفن هم اونچه شما فرمودید نیست. آنچه که قابل و ارزش داره همین مقاله ای است که منتشر شده نه یک سری حرکات متوحشانه در مقابل یک حمله فرهنگی!!! پاسخ حمله فرهنگی رو با قتل سفیر و کفن پوشی نمی دهند. شما فکر می کنید با این حرکات انسانهای مطیع سایر ادیان با خودشون می گن به به ببین اسلام چه دین خوبیه که برای پیغمبرش این هم خون و خونریزی راه انداختند؟؟؟؟
  • رافق ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
    0 0
    بنده هم کاملا موافقم. این فیلم هیچ ابهامی برای اسلام نیست و توانایی هیچ هتک حرمتی رو به محضر حضرت محمد نداره. البته نباید فراموش کرد که پاسخ های فرهنگی کاملا واجبه. چرا که کسانی که به صورت سطحی با دین آشنا هستند چه بسا دچار سو تفاهم بشوند. بنده از نشر این مقاله کمال تشکر را دارم
  • رافق ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
    0 0
    این امکان وجود داره که عدم اثبات این حرف شما برای شما گناه تهمت رو به همراه داشته باشد. به این مفتی ها بخاطر تایپ چند کلمه برای خودتون گناه نتراشید و البته اگ ردلیل محکمه پسندی دارید ارائه دهید. امیدوارم این حرف من رو به حمایت از صهیونیست تعبیر نکنید
  • ساقر ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
    0 0
    یه نفر یه دوربین ورداشته و یه فیلم مسخره درست کرده!! ما که ادعای مسلمانی داریم نباید از قتل انسانهای بیگناهی که ربطی به این مسئله ندارن حمایت کنیم و یا خوشحال بشیم. سفیر آمریکا در لیبی یا سربازان آمریکایی در افغانستان و ... اینا چه نقشی توی ساخت فیلم داشتن ؟!! دولت آمریکا و یا رژیم صهیونیستی چه ربطی به ساختن فیلم به وسیله یک محکوم به کلاهبرداری دارن ؟!! خوبه که ما عقلانیت و اخلاق رو که نماد اسلام ناب رحمانیست رعایت کنیم . نه اینکه از القاعده حمایت کنیم
  • مهدی پلنگ و مصی جون ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
    0 0
    آنهایی این فیلم را ساخته اند در حقیقت با خداوند رحمان دشمنی وعناد دارند
  • ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
    0 0
    همه ی کارهای پیامبر منطقی و بر اساس قرآن و شریعت بوده . هزار دلیل و برهان منطقی و عقلی و نقلی بر این موضوع صحه می گذارد . مسائل را به هم گره نزنید و مقایسه نکنید. انشالله روز قیامت همدیگر را ملاقات می کنیم صدق و کذب معلوم میشود. خدا نگهدار .
  • ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
    0 0
    ما مسلمانان ارادت قلبی به حضرت ختمی مرتبت داریم و کوچکترین توهینی میتواند موجب برانگیختن ما شود، ولی بهتر نبود عاقلانه تر عکس العمل نشان میدادیم؟ با این حرکات آب به آسیاب دشمن میریزیم. آن ها دنبال بهانه هستند که بگویند مسلمان ها تروریست و خشن و جنگ طلب و .... هستند. نباید بهانه به دستشان داد. باید عاقلانه تر و دیپلماتیک عمل کرد.
  • احمد ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
    0 0
    آقای رافق تو هم چرن وپرت میگی ها ابتدا موضع خود تون را روشن کنید!!!
  • حسین ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
    0 0
    ماه فرو ماند از جمال محمد سرو نباشد به اعتدال محمد جنگ فرهنگی ، مبارز فرهنگی می خواهد. با آرزوی ارتقای فرهنگی تمامی مدافعان اسلام ناب محمدی .
  • محسن ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
    0 0
    جناب رافق، ظاهرا از برادران اهل سنت باشید! جناب مفتی که مدنظر شما باشد، ظاهرا حمله به سفارت خانه آمریکا رو حرام اعلام کرده، گفته که این فیلم ضرری به خدا و پیغمبر ما نمیزنه و ما فقط بایستی محکوم کنیم. ما هم مینشینیم تا هر زمانی که شما بفرمایید مثلا اسرائیل را محکوم میکنیم که چرا دست از سر مسلمین بر نمیدارد. اسرائیل هم هر کاری که دلش با ناموس و کشور و خودت کرد، بکنه! خوبه اینطوری، راضی میشی؟ ببین آقای رافق، فرق شیعه با سایر مذاهب اسلامی دیگه اینه که خون حسین توی رگهاشه، هیهات من الذله...
  • ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
    0 0
    پسر خوب یه خورده منطقی نظر بده اولا که این فیلم تو سالن های سینمایی آمریکا به اکران عمومی در اومده دو توسط اشخاصی که شخصیت حقوقی در سیاست آمریکا دارن پشتیبانی شده سوما چطور کوچکترین صحبت راجب یه یهودی (بگذریم از مسئله هلوکاست) در آمریکا تبعات حقوقی ومدنی برا یک فرد داره و 1001 وصله به طرف میچسبونند که یهودستیز هستیو .....اونوقت بی شرمانه تریت توهین به اعتقاد نزدیک به 3ملیارد مسلمانان هیچ حرفی توش نباید باشه چون میگن مسلمونا خشونت طلبند خوب اگر اینطوره همون بهتر با این جماعت احمق بدتر از خودشون برخورد کنیم یه توصیه هم به کسانی که این وسط دایه دلسوز تر از مادر برای آمریکا و اسرائیل شدند شما حرف نزنید سنگین ترید.
  • ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
    0 0
    اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک. احسنت
  • ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
    0 0
    بینم رافق مجتهدزاده، خط قرمز غیرتت کجاس؟ بالاخره یه خط قرمزی بایس داشته باشی دیگه اگه جان بر کفی کردی برای رحمة للعالمین این میشه حرکت متوحشانه؟ اشداء علی الکفار و رحماء بینهم...
  • ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
    0 0
    همشون توی یک سیستم اند، البته حرف ساقر قابل بازبینی است، و البته عوامل سازنده هم محکوم به مجازات مرگ هستند، ولی آمریکا یک سیستم جهانیه، بایستی هر کجا تونست ریشه فتنه رو خشکوند.
  • ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
    0 0
    بودی حالا، چه قدر زود مشتاق قیامت شدی، وایسا امام زمان علیه الرحمة و الاکرام تشریف بیاورند، حکومت جهانی الهی و علوی(به کوری دشمنان امام امیرالمؤمنین علی علیه اسلام) تشکیل بدهند. بعد خواستی برو.
  • ایرانی ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۷
    0 0
    پیامبر عزیز اسلام، عشق ماست، آقای ماست، سرور ماست و افتخار می کنیم که مسلمان و پیرو آقا رسول الله هستیم. السلام علیک یا رسول الله خدا لعنت کنه حرامیان ناپاکی که به ساحت مقدسش جسارت کردند!
  • ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۷
    0 0
    خاك ت. سرش با اين فيلم ساختنش
  • ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۷
    0 0
    دستگاه سونوگرافی را ممنون کرده؟
  • ایران ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۷
    0 0
    فارسی بگو اگر ایرانی هستی تا منم متوجه بشم!
  • مرادی ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۷
    0 0
    این چندمین بار است که به پیامبر عظیم الشان توهین می کنند . اگر این را هپیمایی و ساختمان سوزی و عملیات انتحاری تاثیری داشت حتما این کارهای احمقانه غربیها کاهش می یافت.اما این توهین ها کاهش نیافته است. دلیلش هم معلوم است .بسیاری از مسلمین که در خیابانها برعلیه امریکا و انگلیس و اسراییل شعار می دهند اصلا نمی دانند که در مورد پیامبر گفته شده است. نمی دانم در مورد تفکرات غربیها در مورد اسلام چه می دانید . تبلیغ برعلیه اسلام و مسلمانیت چندان زیاد است و چندان عیب های برخی فرقه ها را به رخ تصویر می کشند و نشان مید هند که اگر روحانیون مدعی به دنبال جوابگویی به آنها نباشند باید منتظر اهانتها و رفتار های بی شرمانه بعدی هم باشیم.
  • ميرصادق ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۷
    0 0
    سلام بزرگي پيامبر اسلام به حدي است كه قصد دارند در اين فضايي كه دنياي اسلام بيدار شده حواس مسلمين به جاهاي ديگري معطوف شود.
  • ثنا ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۱
    0 0
    جناب رافق عزیز میبینید ما حتی دادن نظر هامون هم /عده ای/ بهم حتک حرمت میکنیم و درایت و شعور رو فراموش و ادبیات عامیانه رو البته بسطح صفر تززل داده ایم / انوقت دم از جان نثاری از پیامبر میزنند / من شیعه هستم و ایمان دارم پیامبر بزرگوار بیشتر از هر چیزی از جنگ و بی احترامی شیعه به سنی یا بلعکس میرنجد تا فریاد بر سر فیلمش / کاشکی اول از همه ادم های مسلمان دیندار شیعه یاد بگیریم برادر باشیم و برادری رو در حق خودمان تمام کنیم انوقت هیچ کسی بفکر دامن زدن به اختلافات شما ولو در قالب یک فیلم نخواهد شد.
  • رافق ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    کاملا موافقم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس